Alla inlägg under februari 2007

Av Johanna - 28 februari 2007 11:47

ögondroppar! Hur bra som helst! Det var i måndags. Jag och Andreas hade båda en ganska sunkig dag så vi bestämde oss för att åka till IKEA och äta köttbullar till middag(det var riktigt gott) och när vi sitter där så känner båda att det kliar i ögonen. Om det var IKEA/Arizona luften som var problemet eller något annat är svårt att säga, men vi bestämde i alla fall att vi skulle svänga förbi Safeway på vägen hem för jag behövde avocado och så skulle ville vi testa om ögondroppar kunde hjälpa våra besvär. Så vi köpte varsin ClearEyes och droppen hann knappt landa innan det kändes bättre. Nu startar jag dagen med en droppe i varje öga. Hur skönt som helst! Det är liksom ingen friktion alls när man blinkar.

Av Johanna - 24 februari 2007 12:14

Har precis kommit in från bakgården där vi lekt med hunden. :) Det är regnigt och lerigt ute och hunden är en hopphund, så behöver jag säga att jag är smutsig?!Igår kväll fick jag hänga med Amado(äldsta sonen) och hans kompisar ut. Vi åkte iväg till ett område där pubar och barer ligger på rad efter gatan och så barhoppade vi. Det blev en...intressant kväll. Vi kom hem kl 3 imorse och kl 7 vaknade jag eftersom jag gått upp kl 7 hela veckan. Och strax efter vaknade barnen och satte sig och tittade på tv utanför mitt rum och dörrarna är inte direkt ljudisolerade. Men, men, jag låg kvar och lyckades nog sova någon eller ett par timmar till så småning om. Vid tio hade jag fått nog och gick upp och åt frukost. Och bara satt och gjorde ingenting ett tag, sen kom Arnold och vi började prata framtid och vad som händer runt omkring oss på jobbet just nu. Det var riktigt intressant. Det är rätt intressant vad folk kan öppna upp sig och börja småskvallre över ett frukostbord.

Av Johanna - 22 februari 2007 09:14

Igår var det askonsdag och då ska man tydligen gå i kyrkan. Hela familjen gav sig av strax efter sju och lämnade kvar mig i det stora fina huset med en film och popcorn. Oj, så jag led! ;)

Av Johanna - 22 februari 2007 01:10

...är inte helt tokigt. Jag bor hemma hos Prof. Arnold Guloy och hans familj. Det är riktigt roligt faktiskt att se hur andra har det. Och den här veckan är det som att vara prao på familjelivet. Man är ju inte med i familjen riktigt utan man får bara hänga med (nästan)alla saker som familjer gör i sin vardag. Först så äter vi frukost fast alla äter lite när de känner för det och på stående eller gående fot för de vuxna. Äldsta sonen ligger fortfarande och sover och han får klara sig själv. Han är väl 21 eller nåt tror jag fast jag hade gissat på 17-18. Hunden får mat och släpps ut på bakgården. Kvart i åtta bär det av i lätt panik. Mamma ropar åt barnen att det är dags att ta sina lunchväskor och sätta på sig skorna fast hon själv bara är halvklar. Pappa går ut och öppnar bilen så att barnen och jag kan hoppa in för vi är klara och står och väntar. Pappa försvinner in igen antagligen för att han glömt något eller för att skynda på mamma, som fem minuter senare kommer utskyndande. I bilen blir det tecknad film på väg till skolan och efter ca 40 min bilfärd så släpper vi av barnen vid skolan. Sen bär det av down town där frugan jobbar, och till sist så kommer vi(jag och Arnold) själva till jobbet strax efter nio. Jobbar hela dagen och vid fyra far Arnold iväg och hämtar upp alla igen. Jag jobbar några timmar till och får skjuts hem av Alexander. När man kommer hem måste man först göra läxorna innan man får göra något annat(jag har inte så många läxor, så jag får sköta dem själv). Det lagas en jättemiddag som alla äter tillsammans och det är otroligt god mat. De är ursprungligen från Philipinerna och maten blir inspirerad därifrån. Sen är det tv-tittning eller web-surfning eller vad man nu vill göra, tills man inte orkar vara vaken längre. Då går man och lägger sig och näästa dag är det samma sak igen. Härligt!För övrigt så får jag en otroligt service och uppassning så mig går det ingen nöd på. Bättre än hotell! :D

Av Johanna - 20 februari 2007 09:19

Det är väl ingen nyhet att bilen är väldigt viktigt i USA. Man behöver en för att ta sig fram i de flesta städer. Men det känns som om de skulle vilja leva i sina bilar om de bara kunde. Och de försker verkligen se till så att man inte behöver lämna bilen mer än nödvändigt. Jobbar man inte som bud eller taxichaufför så måste man ju lämna bilen på parkeringen när man är på jobbet. Men sen då? Ja, du behöver ju inte lämn den för att äta, och så är det ju svedala också, fast inte i samma utsträckning, men vi har ju också drive-in restauranger. Och vill man ha en fika så finns ju drive-in Starbucks och det är väl inte heller så konstigt. Men vad sägs om bankomater?! Eller Apoteket?!! Ja, här finns nog drive-in eller drive-through för nästan allt.

Av Johanna - 19 februari 2007 15:50

Jaha, då var man i Houston, då. Det ser ganska annorlunda ut här. Mycket mer träd(barrträd) och inga kaktusar eller palmer. Har fått en minitour av campus(University of Houston) och det verkar inte vara samma sorts skolanda som det är på ASU, men det är riktigt grönt och fint med många stora gräsmattor. Än så länge har det hela gått väldigt smärtfritt. Men jag är jättetrött! Var uppe klockan sex imorse och då hade jag bara fått sova fem timmar. Har väl bara mig själv att skylla, men jag är ändå trött. Andreas var snäll och skjutsade mig till flygplatsen också. Väldigt uppskattat! Människorna jag jobbar med här är väldigt trevliga och lätta att ha och göra med, vilket är otroligt skönt eftersom jag ska vara här i en vecka, så då vill man inte bara stå ut. Det kan man ju göra i ett par tre dagar, men inte gärna en vecka. Har också insett att jag har fördomar mot folk som kkommer frå det forna Sovjetländerna. Alexander som ska lära mig "reflektiv spektroskopi" är från Ukraina och jag kände genast "o, nej!" när jag hörde hans brytning. Jag tycke att de alltid ser ner på folk och är dryga och mumlar och inte särskilt intresserade av att hjälpa till utan man är bara i vägen. Men så jag hade! Han är hur trevlig och lugn och hjälpsam som helst. Vi har redan pratat om en massa roliga grejer. Och Arnold som är den andra killen är också väldigt lätt att ha att göra med. Jag har inte känt mig korkad en enda gång trots att vi pratat en hel del forskning(risken är ganska ator att man gör det ganska fort när man sitter och pratar med folk som är gamla i gamet). Antingen så pratar de på ett sätt som jag förstår, eller så har jag slutat bry mig om jag framstår som korkad, eller så har jag faktiskt blivit smartare. :)

Av Johanna - 19 februari 2007 05:53

Imorgon bitti bär det av till Houston. Jag åker dit för att göra några experiment eller mätningar eller vad man ska kalla det. Ska vara där en hel vecka! Vet inte hur lång tid det tar att göra varje mätning, så det kan vara så att jag har en del fritid. Vem vet, man kanske kan köpa shorts där?! Det börjar bli dags igen. Det har varit 25C varmt här några dagar och det är lite varmt med jeans under dagarna när det är soligt. Ska bli kul med lite nya människor i alla fall och lite miljöombyte är ju också spännande. Få se lite mer av landet liksom. Ska bli kul, spännande och lite läskigt. Som vanligt alltså. :D

Av Johanna - 18 februari 2007 11:33

Jag överlvde mitt fördrag. Det var väl aldrig något jag tvivlade på i och för sig, men det fanns en risk för att det skulle bli pinsamt dåligt. Det var väl hyfsat. Jag är inte direkt nöjd med det men de andra verkade vara det så det är väl mest bara att gå vidare. Det var inte pinsamt i alla fall.Nu till roligare saker. Igår var vi på NHL hockey! Det var stort och faktiskt mycket roligare än jag hade väntat mig. Det var jag, Andreas och Anna(Andreas flickvän) som vsr iväg och så Detroit-Phoenix, så det var många svenskar på plan. :) Självklart glömde jag ta med mig kameran, så ni får fantisera fram egna bilder. :D

Ovido - Quiz & Flashcards