Alla inlägg under mars 2007

Av Johanna - 31 mars 2007 09:51

Kristallerna är "Gypsum" som är kalciumsulfat med två kristallvatten.

Av Johanna - 29 mars 2007 12:14

...på bilden med kristallerna. Uppe till vänster ser ni en gubbe som håller på att utforska fyndet!!!Förstå hur stora de är!Det är alltså inte jag som gjort de här kristallerna utan de hittades när de skulle bygga en tunnel(Sorry, jag är inte så tydlig när jag blir ivrig).

Av Johanna - 28 mars 2007 22:36

Härom dagen så funderade jag på vad termen "chitchat" kommer ifrån. Och om det verkligen stavas så som jag precis skrev det eller om det faktiskt är "shitchat". Det betyder ju nästan typ att man bara snackar skit, inget viktigt direkt. Men nu när jag läste min vän Kickis blogg så har hon skrivit chitchat och det är alltid så jag trott att det heter men nu vet jag inte riktigt. Är det någon som vet? Eller ska jag kanske fråga någon här som faktiskt kommer från landet där det används? :)

Av Johanna - 28 mars 2007 18:36

Det här är lite av en dröm för mig att få se i verkligheten. Halva mitt jobb har varit att göra stora kristaller. Och då pratar vi mer än 5 mm! Det här är helt enormt!!

Av Johanna - 25 mars 2007 10:44

I torsdags eftermiddag så satt jag och pratade med Nolene på jobbet. Hon frågade om jag ville titta på Greys anatomy med henne och Erin på kvällen men jag sa nej för jag gillar inte det längre och dessutom så var det basket på tv som jag ville se. Hon trugade och sa att det skulle ju vara bra om vi kunde köpa pizza, titta på GA på jättestor tv och sedan hoppa i jacuzzin(detta betyder att hon ville att vi skulle vara hemma hos mig). Jag sa att jag är helt med på pizza, men jag vill se basket och bada kan jag göra när som. Men snäll som jag är så kompromissade jag till slut enbart till deras vinning faktiskt och sa att ok ni kna komma över och titta om jag får titta på basket före och efter GA och de tar med sig pizzan. Det gick de med på och jag åkte hem i förväg för Andreas skulle komma och kolla basketen också. Halv åtta ringer Nolene(deras program börjar åtta) och frågar om jag kan göra dem en jättetjänst dvs komma ner och hämta dem och köra dem till Erins bil(5-10 min promenad) för att det regnar så väldigt. Igen så är jag alldeles för snäll och ker och hämtar dem, släpper dem vid Erins bil och de säger vi ses om några minuter. Jag skyndar mig hem för att se så mycket som möjligt av matchen. Efter 10 min hemma så börjar jag undra var de tagit vägen, det tar bar fem minuter att köra, så jag ringer, men blir borttryckt och tänker att jaha, då är de nog nära och det är ingen idé att svara för dem för de vet varför jag ringer. Ytterligare en 10-15 min går och har fortfarande inte dykt upp, så jag ringer igen, det kanske har hänt något. Nu svara de och jag frågar var de tagit vägen? "Vi ångrade oss och bestämde oss för att inte komma så du kan titta på din basket". "Ok, och det slog er aldrig att ni kanske skulle ringa och tala om det för mig?" "Nej, det gjorde det inte, hahahaha!" Jag blev helt stum och la på. Jag tycker det är så sjukt jävla respektlöst, så jag vet inte var jag ska börja. Emmanuel tyckte att jag reagerade för starkt, medan Andreas är helt på min sida och jag är fortfarand arg. Har inte träffat dem sen i torsdags och från vad jag hört så har det ingen aning om att jag är förbannad och jag tror inte ens att de tycker att de gjorde något direkt fel. Är svenskar otroligt respektfulla mot varandra eller har jag bara hamnat i en klump respektlösa människor??

Av Johanna - 16 mars 2007 09:38

Nu skulle ni varit här, Bagisbrudarna! Det är March Madness, vilket betyder att det är collage basket på tv från morgon till kväll. På fyra kanaler!!Och skulle man mot förmodan tröttna och vilja ha en rast så är det ju sol och 35C ute. :)Det är så att man skule vilja ta ledigt från jobbet.

Av Johanna - 14 mars 2007 15:25

I helgen hade vi Kick Off för vårt nya labb och Kick Out för vår japanske post doc Toyoto som åkte tillbaka till Japan i tisdags. På något vis lyckades vi övertala alla i gruppen att sticka iväg och åka skidor över helgen var en strålande idé. Så tidigt på lördag morgon gav vi oss av till Snow Bowl som ligger strax norr om Flagstaff som i sin tur ligger ca 2.5h bilfärd norr om Phoenix. Vi skulle träffas kl 5.58 vin universitetet och Yang och Andreas skulle köra. Andreas och jag hade bestämt att han skulle svänga förbi och plocka upp mig på vägen så att jag skulle slippa cykla ner med min väska. 5.50 hade han inte dykt upp så jag skicka de ett sms och frågade om han var vaken, vilket han inte var, så jag fick ta min bil ner till honom och så tog vi hans bil till uni. Där stod alla utom Mike för honom skulle vi plockat upp på vägen efter mig, men vi sa till alla att hoppa in i bilarna så plockade vi upp honom på väg till Flagstaff istället. Så satte vi av. När vi kommit halvvägs så var Andreas och Mike hungriga för de hade inte ätit varken middag dagen innan eller frukost. De hade spelat Hockey kvällen innan och efter det så blev det öl och inte så mycket sova så det fanns ingen tid för frukost innan vi åkte. Vi svängde in på McD och köpte lite mat som de kvickt glufsade i sig och Andreas bestämde att efter det så var det dags för honom att sova lite till, så jag fick köra.:) Med mig bakom ratten kunde inte Mike sova längre. Han påstod att det inte hade med det att göra, men jag undrar. ;) Han hade precis berättat hur hans pappa brukade låta hans mamma köra i typ 30 min, medan han sov i baksätet, med ena ögat öppet.Hur som, jag tror vi kom upp vid tiotiden och det var väldigt lite folk vilket passade oss som handsken. In i skiduthyrningen och fixa grejer. Tyvärr var det inga vidare prylar de hade att hyra ut och personalen verkade inte riktigt veta vad det pratade om. Stackars lilla killen som plockade fram min bräda och skor försökte övertyga mig att bak på brädan var fram. När jag såg hur lätt det var att ändra bindningarna la jag ner diskussionen ganska fort och lät honom göra det han ville göra. Ut till bilen med prylarna och så blev det klädombyte på parkeringen, så lite folk var det och så varmt var det i luften. Meka lite med bindningarna så att man fick åka åt rätt håll, dra en djup suck åt de icke exsisterande stålkanterna, sen var det bara att kasta sig in i "liftkön"(det fanns ingen kö). Det flesta hade inte åkt på länge, 5-15 år sen, så de var lite tveksamma i början. Och Yang och hans fru hade aldrig åkt, så Toyoto, som är skidinstruktör i Japan, hade lite skidskola med dem. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att lördagen var näst intill perfekt. Vädret var underbart, inga köer, omgivningen vacker och vi hade en hel del kul. På söndagen åkte Kati, Yang+fru och Ulrich hem på morgonen medan resten av oss skulle åka mer skidor. När vi väl kommit upp på berget så hade stängt av båda liftarna(de har bara sittliftar) för de tyckte att det blåste för mycket. Det blåste inte så väldans mycket, men de är väldigt försiktiga i vissa avseenden i det här landet, så vi bestämde oss för att åka tillbaka till Tempe istället. Tur att jag åkte tills benen storknade dagen innan. Här kommer i alla fall lite bilder på oss. Först är det Kati och Mike precis innan första åket. Ser ni hur glada och förväntansfulla de är?! Sen är det Andreas som kommer av liften. Därefter är det Ulrich som är fullt fokuserad som vanligt. Berget, Toyoto och Mike, ännu ett berg och så jag som sitter och njuter av en kort rast nere vid Ski Lodgen. Sist har vi hela gruppen samlad vid lunchen, även om inte alla syns så bra.Helgen var helt klart balsam för själen!

Av Johanna - 14 mars 2007 15:11

Det har efterlysts bilder så här kommer lite bilder från när jag, mamma och Marika var i Sedona och Grand Canyon. Grand Canyon är bedövande vackert och Landskapet på vägen dit är breath taking. "Tyvärr" var det disigt och snöade när vi var där så bilderna är inte helt optimala, men titta och njut!

Ovido - Quiz & Flashcards