Alla inlägg den 25 december 2006

Av Johanna - 25 december 2006 17:48

Vi har precis kommit tillbaka från vårt julfirande som startade igår vid sju tiden på kvällen. Jösses, säger jag bara. Till och börja med så fick vi låna Tysons bil så att vi kunde ta oss till Emmanuela hus själva och så kom vi en kvart tidigt för vi ville ha gott om tid att hitta fram(åkte vilse ett antal gånger kvällen innan). Men allt gick så klart som smort så vi var tidiga och Emmanuels pappa kom cool-lugnt och öppnade dörren i boxer och linne. De var inte klara än kan vi lugnt säga, men de påstod att det gjorde ingenting. När de alla gjort sig iordning satt vi och snacksade lite och drack fördrink och lyssnade på musik. Vi väntade nog också på att kalkonen skulle bli klar. Tror att vi började äta vid åtta eller nio, och då blev det först [foa gra]. Har ingen aning om hur det stavas på franska men det är så det låter när de säger det. Det är i alla fall anklever med en bit bröd + vin nr. 1 = vitt. Det var gott. Smakar som en lyxig leverpastejsmacka. Sen blev det Escargo(vet inte hur detta stavas heller, bara en ren gissning), och det är ju riktigt gott. Sniglar marinerade i vitlöks- och persiljesmör + vin nr. 2 = vitt. Yummmy!! Åt femton stycken tror jag. Sen kom kalkonen med stekt potatis, tranbärssylt och "herr i kuvert" marinerade på samma sätt som sniglarna + vin nr.3 = rött. När kalkonen var nere så fanns det inte så mycket plats kvar, men då kom den första efterrätten, en riktigt mastig chokladkaka, som var god men väldigt mäktig + vin nr. 3 = champange. Jag lyckades aldrig avsluta hela min tårtbit. Den var för stor. Några minuters andhämtning och så kommer efterrätt nummer två in. Fruktsallad. Och det går ju alltid ner och så fortsatte vi på champangen tills den var slut. Emmanuel var nu aningen full faktiskt och jag kände av alla vinerna jag med så köra hem var inte att tala om. Nu var klockan midnatt så det var dags för paket öppning. Den franska metoden är att alla kastr sig in under granen letar reda på sina paket och öppnar, men i år hade de bestämmt sig för att göra på det "svenska" sättet, dvs ett paket i taget. Det tog väl kanske en timme att bli klar med öppnandet och jag tror alla var ganska nöjda i slutet. Fick finaste halsbandet av min syster, som av en händelse matchade mina nyinköpta örhängen som jag hade på mig kvällen till ära. Halsbandet åkte genast på. Tjugo över ett bestämde vi oss för att ringa en taxi. En timme senare satt vi fortfarande och väntade, så vi ringde tillbaka och de bad oss vänta 15 min till och sedan ringa igen. 15 min senare ringde vi igen och de hade ingen aning om var vår taxi var så vi avbeställde den och sov över i vardagsrummet med katten. Idag har vi gjort ungefär samma sak minus sniglar, paket, vitt vin, champange och fruktsallad. Behöver jag säga att jag är trött och proppmätt?!!

Ovido - Quiz & Flashcards